تابعونا عبر تويتر تابعونا عبر فيس بوك

العودة   منتديات قطر للمال والأعمال والتوظيف «®°•.¸.•°°•.¸¸.•°°•.¸.•°®» منتدى الوظائف والتوظيف و الفرص الوظيفية «®°•.¸.•°°•.¸¸.•°°•.¸.•°®» وظائف في قطر - وظائف قطر - Jobs in Qatar
وظائف في قطر - وظائف قطر - Jobs in Qatar الوظائف المعلن عنها في قطر لجميع الاختصاصات

موضوع للنقاش : اقالة الدكتور محمد مرسي من منصب الرئيس وتغيير نظام الحكم المصري

موضوع هام جدا يا جماعة.. هل تحليل فايرس سى فى قطر حسب المهنة ولا لكل المهن

ياريت لو حد فى قطر يروح يتأكدلنا بنفسه من المجلس الأعلى للصحة بقطر دى علشان نشوف اتجاهاتنا فين ونمشى فى اجراءات السفر ولا لا بعد ...
Like Tree4Likes

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع

قديم 11-07-2012, 12:16 PM
عضو نشيط

mostafa2011 is on a distinguished road
افتراضي موضوع هام جدا يا جماعة.. هل تحليل فايرس سى فى قطر حسب المهنة ولا لكل المهن

ياريت لو حد فى قطر يروح يتأكدلنا بنفسه من المجلس الأعلى للصحة بقطر دى علشان نشوف اتجاهاتنا فين ونمشى فى اجراءات السفر ولا لا بعد أذنكوا أرجوكوا

أنا أتصلت على المجلس الأعلى للصحة بقطر وسألتها هل المهندسن اللى عندهم فايرس سى بيترحلوا لبلدهم تانى ردت عليا أخت قالتلى جملتين كدة بتقرأهم من ورقة عندها وقالت المهندس اللى بيتمنع اللى عنده الأيدز واللى عنده مرض الصدر فقط
فا قولتلها ياريت تتأكدى يمكن يكون هذا الكلام قديم ولا حاجة قوانين قديمة يعنى أصل معروف ان أى دولة بتمنع أى حد عنده الفايرس حتى لو ابن الوزير كلها زى بعضها يعنى العملية مش هاتقف على المهندس اللى عنده الفايرس ما المهندسين ماليين البلد
فا قالتلى ابعتلى ايميل فيه استفسار حضرتك وأنا هابعته للجهات المختصة تانى وهارد عليك

فا لو كان كله بيفتى فى الموضوع من غير علم يبقى منهم لله لأنى كنت فاقد الأمل سنة بحالها وقاعد

ولمعلومات اكثر حول هذا الموضوع يمكنكم الاستعانة بالرابط التالي

التعديل الأخير تم بواسطة mostafa2011 ; 11-07-2012 الساعة 12:47 PM

قديم 11-07-2012, 03:29 PM
عضو نشيط

ahmedvba is on a distinguished road

انا كنت سألت اخ موجود ف قطر وكان عنده معرفه بدكتور ف الكومسيون الطبى القطرى بخصوص موضوع زى ده
فرد عليه الدكتور وقاله ان نظام قطر مش زى السعوديه ولا الكويت بخصوص الفيروس وان بعض المهن زى الطباخ والعاملين ف مجال الصحه ف المستشفيات لابد من خلوهم من فيروس سى حتى ولو كان ال موجود اجسام مضاده لان الفئه دى بتحلل هناك تحليلين هما الاجسام المضاده للفيروس وكمان تحليل ال pcr ال بيحدد هل هناك فيروس ف دم الانسان ام لا ؟
انا المهن الاخرى زى المدرسين والمهندسين يكون لهم تحليل ال pcr فقط يعنى لو كان عندك فيروس واتعالجت منه واصبح نتيجه ال pcr نيجاتيف كده يبقى انت تمام على الرغم ان ال بيتعالج من الفيروس ورغم حلوه من وجود الفيروس ف دمه الإ انه بيفضل الاجسام المضاده موجوده مش بتروح . وده ال قيل . ارجو اكون وفقت ف الرد

قديم 11-07-2012, 04:22 PM
عضو نشيط

أنا بعت حضرتك للمجلس الأعلى للصحة بقطر أيميل بسألهم بقولهم
أذا تم وصول مهندس الى الأراضى القطرية وتم عمل التحاليل اللازمة له وتم أكتشاف أنه مصاب بفايرس سى .. هل يتم ترحيله الى بلاده مباشرة؟
أم فايرس سى لا يمنع المهندس من عمل الأقامة والعمل فى قطر؟

فا كان الرد كذلك

السيد / مصطفى محمد المحترم

تحية طيبة وبعد ،،،

نتمنى أن يصلكم ايميلنا وأنتم بأتم صحة وعافية بالنسبة لسؤالكم فإن الفحوصات التي يتم أجراؤها في أدارة القومسيون الطبي و الخاصة بتأشيرة عمل ك(مهندس) – للحصول على أقامة بالدولة بغرض العمل – لا تتضمن الفحص الخاص بالكشف عن الإصابة بالفيروس ج
وبالتالي لا يمنعه ذلك من العمل في البلد في حال خلوه من الأمراض التي يتم فحصه عليها بموجب لوائح القومسيون الطبي

مع تحيات قسم رضا العملاء ( لبيه )

ودى صورة فيها رد المجلس الأعلى للصحة بقطر على الأخ بريما بخصوص الموضوع
ومكتوب فيها مهنة المهندس بيتم منع اللى عنده مرض الأيدز و مرض الصدر فقط ولم يذكر سيرة فايرس سى نهائى
[عزيزي الزائر نأسف منك ولكن يتوجب عليك التسجيل لمشاهدة الرابط وتصفح كامل الموضوعللتسجيل اضغط هنا]

قديم 11-07-2012, 04:27 PM
عضو نشيط

أنا أحترت والله أنا مش عارف مين الصح ياريت تسألنا حضرتك الدكتور زميلك ده تانى للضرورة بعد أذنك وتوريله رد المجلس الأعلى القطرى ع الموضوع
ومعروف ان تحليل ال Pcr بيتعمل علشان مرض الأيدز أيضا على فكرة

التعديل الأخير تم بواسطة mostafa2011 ; 11-07-2012 الساعة 04:53 PM

قديم 11-09-2012, 10:24 AM
عضو نشيط

ahmedvba is on a distinguished road

يبقى انا زى مقولت المهن الخاصه بالمطاعم والمستشفيات هيه ال تطلب تحليل فيروس سى .

قديم 12-20-2012, 06:56 PM
عضو جديد

شادي عبدالسلام is on a distinguished road
افتراضي شكر

شكرا لمعلوماتكم القيمه

قديم 02-13-2013, 02:36 PM
عضو جديد

خديووو is on a distinguished road

شكرا للمساعدة